Buikwandcorrectie

Wat is eigenlijk een buikwandcorrectie?

Bij een buikwandcorrectie of abdominoplastie wordt de overtollige huid tussen schaambeen en de navel weggenomen en wordt de navel op een nieuwe plaats ingeplant. Eventueel worden tijdens de operatie ook de buikspieren aangespannen en kan er tegelijkertijd een liposuctie van de maagregio en de flanken uitgevoerd worden.

Kom ik in aanmerking voor een abdominoplastie?

De indicatie voor een abdominoplastie is huidoverschot ter hoogte van de buik. Dit kan optreden na gewichtsverlies door dieet of vermageringsoperatie (gastric bypass,…). Sommige personen hebben gewoon genetisch en door de leeftijd een huidoverschot. Ook een zwangerschap kan dit huidoverschot veroorzaken.

Een abdominoplastie gebeurt altijd in de operatiezaal van het ziekenhuis. Onder algemene verdoving wordt er een insnede gemaakt juist boven het schaambeen van heupkam tot heupkam. Vervolgens wordt alles losgemaakt tot aan de ribbenboog en de navel bewaren we op zijn steeltje. De huid tussen schaambeen en navel wordt weggenomen en de wonde wordt gesloten. Eventueel worden ook tegelijkertijd de buikspieren aangespannen. Er wordt een nieuwe plaats gezocht voor de navel en deze wordt ingeplant. Er worden een paar buisjes achtergelaten om wat oud bloed en vocht te draineren. Het litteken blijft relatief rood in het begin en zal meestal vervagen na één jaar. Littekenvorming op zich is afhankelijk van persoon tot persoon en kan onmogelijk vooraf ingeschat worden.

Men dient een vijftal dagen in het ziekenhuis te verblijven en men moet de eerste dagen wat voorovergebogen rondlopen. Men krijgt een drukverband aangemeten en ook mag men de eerste zes weken geen zware lasten tillen en geen contactsporten beoefenen.

Zijn er risico’s verbonden aan een abdominoplastie?

Geen enkele chirurgische ingreep is zonder risico. De algemene verdoving op zich houdt een klein risico in. Ook kan er na de operatie een nabloeding of een infectie optreden of in een zeldzaam geval de navel afsterven. Ook teveel littekenvorming en tijdelijke gevoelsstoornissen rond het litteken dienen we te vermelden. Gelukkig zijn deze zaken vandaag de dag zeldzaam en wordt alles gedaan om dit te voorkomen (lichte verdoving, steriliteit, buisje plaatsen voor overtollige vocht, …)

De eerste weken na de operatie komt u op controle om te kijken of alles volgens wens verloopt en om de hechtingen te verwijderen. Eens alles genezen is, zien we u enkel terug op onze raadpleging op uw vraag. Soms kunnen er zich aan de zijkanten nog zogenaamde ezelsoortjes voordoen (dog-ear). In sommige gevallen is dit onvermijdelijk. Deze kunnen in een tweede tijd gecorrigeerd worden onder lokale verdoving.

Deze ingreep wordt uitgevoerd om functionele redenen en een tussenkomst van de mutualiteit is voorzien.

Wanneer kan ik het werk hervatten?

De gemiddelde duur van arbeidsonderbreking is afhankelijk van persoon tot persoon en bedraagt gemiddeld een drietal weken. Aangezien het om een functionele ingreep gaat, kan er een attest van werkonbekwaamheid afgeleverd worden.